dinsdag 26 september 2023

Reis je mee?

Al maanden zijn we bezig met de voorbereiding van onze rondreis, en van het weekend hebben we de laatste tips in het roadbook gezet, nog even uitwerken en dan kan ik die gaan uitprinten.

Over een paar weken en dan vertrekken wij naar Canada, reis je dan met ons mee?

Dit is onze route
Dag 1: Amsterdam - Edmonton
Dag 2: Edmonton - Jasper
Dag 3: Jasper NP
Dag 4: Jasper - the Crossing
Dag 5: the Crossing - Banff
Dag 6: Banff NP
Dag 7: Banff - Radium Hot Springs
Dag 8: Radium Hot Springs - Revelstoke
Dag 9: Revelstoke - Kelowna
Dag 10: Kelowna - Kamloops
Dag 11: Kamloops - Whistler
Dag 12: Whistler
Dag 13: Whistler - Nanaimo
Dag 14: Nanaimo - Telegraph Cove
Dag 15: Telegraph Cove - Campbell river
Dag 16: Campbell River
Dag 17: Campbell River - Ucluelet
Dag 18: Ucluelet / Tofino
Dag 19: Ucluelet - Sooke
Dag 20: Sooke - Vancouver
Dag 21: Vancouver - Amsterdam

Renee & Ton

zondag 24 september 2023

Dag 20 | van Sooke naar Vancouver

Vanmorgen waren we weer lekker optijd wakker, gisteravond alle koffers ingepakt dus we gaan even wandelen buiten. Het hotel lijkt wel het 'Witte huis' hahaha! Bij de steiger worden de vissersbootjes het water ingelaten, ze gaan proberen om zalm te vangen.

We wandelen over de steiger terug en kijken in het water, we zien een kwal zwemmen, we zien een krab wandelen en dan ineens komt er wat groots aanzwemmen, we schrikken ons kapot!! dachten een hele grote vis maar het was een zeehond 😂

Dan begint het te miezeren en gaan we naar binnen en kijken of de rest al klaar is, dan gaan we lekker ontbijten.

Na het ontbijt pakken we de auto in en rijden richting de boot, we hebben helaas geen tijd meer voor Victoria dus we nemen een sightseeing route. Als we eenmaal bij de bootterminal laten we onze boeking zien en we mogen in rij 1 gaan staan. We rijden de boot op en verlaten helaas Vancouver Island, op naar het vaste land.

Als we aanmeren rijden we de boot af en zien aan de linkerkant een grote mall zitten. Hup, knipperlicht aan en we gaan even lekker shoppen.

Na 1,5u ontmoeten we elkaar weer en rijden naar de volgende outlet. Ook hier gaan we shoppen en komen we met tasjes terug! Het is al bijna half7 dus we rijden naar het hotel in het centrum, checken in en gaan lekker in het hotel eten. We proosten op 'helaas' de laatste vakantieavond in Canada, want morgen vliegen we weer terug naar Nederland.

Hotel Belmont Vancouver MGallery

654 Nelson St, VANCOUVER

BC, V6B 6K4, CANADA

zaterdag 23 september 2023

Dag 19 | Ucluelet naar Sooke

He bah! we moeten hier alweer weg, we hadden hier nog wel een paar dagen kunnen vertoeven hoor, zoveel te zien en wandelingen om te lopen. Nouja! die bewaren we dan wel voor een volgende keer. Dus alles weer inpakken en in de auto. Het regent pijpenstelen!

We rijden opnieuw naar de 'blue room' en we hebben mazzel dat er gelijk een tafeltje beschikbaar is. Het tentje is namelijk niet zo groot en gisteren moesten we al wachten. We bestellen allemaal weer een lekker ontbijt.

Dan is het echt tijd om te gaan, we tanken de auto vol en dan cruisen we over de slingerweg rustig tussen de bomen, ruitenwisser aan en we volgen een auto voor ons.

Na ruim 1,5uur rijden komen we aan in 'Port Alberni'. Hier willen we naar het 'Stamp river park' maar de navigatie weet het niet echt te vinden, dus Renee gaat het even navragen bij het tankstation. We krijgen de route mee en zaten wel op de goede weg, alleen moeten we nog ruim een kwartier verder de weg afrijden, dus dit doen we en rijden langs wat huisjes en ineens komen we in een bos terecht en jahoor! daar is eindelijk het park. We zijn zeker niet de enige met dit slecht weer en parkeren de auto. Jassen aan, paraplu mee en wandelen maar. Als we bij de rivier aankomen wordt het droog.

Er ligt hier een 'Fish ladder' en dan kan je zien hoe de zalmen steeds een stapje hoger komen en vervolgens een stuk hoger in de rivier uitkomen. Op de tv die erbij hangt heb je een beter zicht op de vissen.

Dan ineens ziet Niels een beer wandelen, hij komt de berg af en loopt naar de rivier. Hij wandelt heen en weer en ineens is hij weg.......En jahoor! hij komt gewoon terug met een dikke vette zalm in z'n bek en gaat op de rotsen dit even lekker opeten.

We zien ook de zalmen driftig springen tegen de stroming in.

De beer was inmiddels met zijn 'zalm' weer de bossen ingewandeld, dus we hadden de zalmen die sprongen ook aandacht gegeven. Geweldig om dit te zien!!

We wandelen weer terug naar de auto en rijden verder tot in Coombs, hier halen we wat te eten en drinken en rijden weer verder. De volgende stop is in Chemaicus bij de 'Antique barn'. Niels en ik struinen hier lekker rond tussen de spulletjes en ik vind nog een tof item die ik meeneem naar huis.
Rond half5 zijn we in 'Sooke' aangekomen bij ons hotel en checken in. De lucht is aardig opgeklaard dus inplaats dat we de koffers gaan uitladen rijden we eerst naar het 'Sheringham Lighthouse'.

Wat vinden jullie van ons nieuwe optrekje?
Prachtige wolken!
Jahoor! ineens zien we een aantal 'sealions' voorbij zwemmen. Zo leuk!

Hier bij de vuurtoren hangt een kastje, hier kan je 'live' luisteren of er misschien een walvis of orka langskomt. Helaas hebben we niets gehoord in de tijd dat we er waren.

RaRa, waar ben ik?

Doei!! tot de volgende keer

We hebben inmiddels trek gekregen, dus we rijden terug naar het hotel. We zetten de koffers op de kamer en gaan beneden in het hotel in de sportbar zitten en een hapje eten.

Het smaakt heerlijk! we gaan terug naar de kamer en ik organiseer de koffers even opnieuw. Ruimte zat! want ik heb nog bijna niet geshopt. Mmmmm, misschien kan ik dit van de week nog goedmaken.

Best Western Premier Prestige Oceanfront resort

6929 West Coast RD, SOOKE

BC, V9Z 0V1, CANADA

vrijdag 22 september 2023

Dag 18 | Ucluelet en Tofino

Vanmorgen waren we wat langzamer. Wij hebben nog een rondje gelopen op het resort, wat is het toch prachtig hier! jammer dat we er maar een paar nachtjes zijn, had hier wel graag wat langer willen blijven. Maarja! we onthouden dit plekje gewoon voor een volgende keer.

We zitten linksboven, daar tussen de bomen.

We ontbijten in het dorp bij de 'blue room'. Lekker bakkie koffie met scrambled eggs en toast. Niet te moeilijk maar wel lekker. Dan rijden we richting het plaatsje Tofino en we willen een wandeling maken bij 'Schooner cove'. Hier ligt een boardwalk in de bossen en daarna een trap met ruim 330 treden naar beneden. Helaas zien we in de brochure die we bij het ontbijt zagen liggen dat de trail momenteel gesloten is wegens enorme stormschade. Balen!!

Dan rijden we iets verder door naar 'Chestermans beach'. Van de week bij Telegraph cove hadden we met een dame gesproken en die zei dat we hier echt naartoe moesten gaan, nou dan doen we dat ook! We betalen parkeerkosten a $3 per uur, parkeren de auto en wandelen het strand op.

We klauteren op de rotsen opzoek naar anemonen en zeesterren.
Jahoor! we zien hier een paar mooie anemonen

Aan de overkant zie ik op een rots een aantal zeesterren kleven.
ik heb 'Patrick' gevonden!
We genieten van de kustlijn, zo prachtig hier!

Haha! de paparazzi klikt wat weg

Als we teruglopen zien we de mist zo vanuit zee opkomen, heel gek hoe snel dit ineens gaat.

Het is alweer na half1 als we bij de auto staan, we besluiten om in Tofino te gaan lunchen. We hadden de afgelopen maanden al gezien dat je lekker kan eten bij 'Tacofino'. Nou wij erop af! Deze foodtruck staat verscholen achter op de parkeerplaats, als we aankomen is het druk, hahaha we zijn niet de enige die dit willen proberen. We bestellen wat lekkers.

Ik had een taco en Niels koos voor de burrito. Dit was lekker!!  Haha, Niels had geen zin in een fotomoment.

Na het eten rijden we terug en stoppen bij 'Long beach'. Als we hier het strand oplopen is er nog steeds een dichte mist dus we besluiten na een aantal foto's gemaakt te hebben weer in de auto te stappen.

We zijn terug in Ucluelet en parkeren de auto bij de 'Lighthouse trail'. Deze trail is 2,6km lang en loopt bijna helemaal langs de kust. Als we hier aankomen bij het eerste uitzichtpunt is het fantastisch! wat een grillige kust zeg.

Wel lopen verder en elke 50m is er wel een uitstapje vanaf het wandelpunt naar een uitzichtpunt. Ook horen we de 'misthoorn' gaan.

Als we uiteindelijk bij de vuurtoren(tje) aankomen is de misthoorn al gestopt want de mist is weggetrokken.

Als we dan aan de andere kant van de vuurtoren komen dan is de mist weer terug. Het blijft bizar hoe stel dit gaat!

Als we na ruim 2u wandelen weer terug zijn bij de auto rijden we eerst terug naar het resort en melden ons nog netjes bij de receptie. Dan rijden we terug naar het dorp en bezoeken een paar winkeltjes. We besluiten om eerst te gaan eten, het is mooi weer, dus we willen dan straks kijken of we de ondergaande zon kunnen gaan meepakken. We kregen van Esther de tip om bij de 'Float house' te gaan eten, dus hier rijden we naartoe. We kunnen gelijk aan tafel, en met dat we zitten staan er zeker 10mensen te wachten, hebben wij even mazzel.
Wat een leuke tent en heerlijk eten!!

Na het eten rijden we naar het nabijgelegen 'Wickaninnish beach'. We parkeren de auto en wandelen naar het strand, en wat denk je?? weer mist. He getver, dat is niet handig voor een ondergaande zon. Helaas!

We rijden lekker terug naar het resort en plonsen nog maar even in de hottub!